PUBLIC SPACE AND DEMOCRACY – P. S. DEMO

Datum objave: 29. listopada 2025.
Logo projekta P. S. DEMO osmislile su sudionice projekta

Koja je uloga demokracije u razvoju javnih prostora? Kako javni prostori utječu na razvoj demokracije? Pitanja su kojima su se bavilo 26 učenika i pet profesorica zagrebačke XVIII. gimnazije i talijanske škole G. B. Impallomeni iz Milazza. Erasmus+ projekt Public Space and Democracy odvijao se od 5. do 10. listopada 2025. u Zagrebu i bio je vrlo uspješan!

Učenici i profesorice koji rade na projektu Public Space and Democracy

Svakodnevno se krećemo javnim prostorima gradova u kojima živimo i koje posjećujemo, no vjerojatno rijetko zapravo razmišljamo o njima. Ovim smo projektom htjeli osvijestiti naše učenike da obrate pozornost na svijet oko sebe, na prostore kojima se kreću, na njihova obilježja, da uoče što je dobro, ali i da promisle o tome što bi moglo biti bolje. Uz promišljanje o javnim prostorima bavili su se i govorništvom koje je oduvijek povezano s javnim prostorima. Vođeni čvrstom rukom profesorice Dvoršćak učili su kako svoje misli oblikovati u argumentirane tvrdnje te kako osmisliti i izvesti govor na temu javnoga prostora i demokracije.

Početak rada u Zagrebu obilježio je službeni dio u školi u kojemu je ravnatelj Hermenegildo Gall pozdravio naše goste iz Italije te svim sudionicima zaželio uspješan rad na projektu.

Pozdravni govor ravnatelja Galla

Profesorica Bačić predstavila je obrazovni sustav u Hrvatskoj, a učenice Mila i Leona predstavile su našu zemlju, grad i školu Talijanima. Također smo pogledali film koji su snimili talijanski učenici o svojoj školi.

Nakon toga učenici su u grupama istraživali Zagreb uz kreativne zadatke u aplikaciji GooseChase, međusobno se upoznavajući, ali i otkrivajući Zagreb i njegove javne prostore.

Istraživali su različite javne prostore – ulicu (staru Vlašku), trg (Cvjetni trg), park (Zrinjevac), tržnicu (Dolac), ali i online javni prostor koji je u odnosu na ostale javne prostore zapravo vrlo različit, ali i najzastupljeniji, najveći i vrlo aktualan.  Javni prostor trebali su doživjeti svim osjetilima tako da su opisivali što vide, čuju, osjete, te su ocjenjivali konkretan javni prostor prema 10 načela koja su važna za svaki javni prostor.

10 načela važnih za javni prostor:

  1. zdravlje i aktivnost
  2. otvorenost i prihvaćanje
  3. usredotočenost na zajednicu
  4. poticanje kulture i kreativnosti
  5. odražavanje lokalnoga karaktera i identiteta
  6. osmišljenost za konkretan prostor
  7. sigurnost
  8. poticanje lokalnih poslova i ekonomije
  9. dobro upravljanje
  10. otpornost i ekološka osviještenost
Rezultati procjenjivanja konkretnih javnih prostora prema 10 načela

Rad na projektu pratio je i rad na jačanju njihovih retoričkih vještina – učili su kako argumentirano iznositi vlastite misli, kako oblikovati središnju misao u govoru, kako uvjeriti slušatelje u ono o čemu govore te su u grupama osmišljavali govore na temu javnoga prostora i demokracije. Svoje su govore uspješno izveli na javnom prostoru, prilikom posjeta Puli, u čijim su ljepotama također uživali.

Nakon proučavanja javnih prostora u Zagrebu i Puli učenici su pripremili prijedloge kojima bi se mogli poboljšati javni prostori.

Neki od prijedloga za poboljšanje javnih prostora

Jedan je zadatak bio da obogate javni prostor nekom svojom izvedbom, a učenici su pokazali svoju domišljatost, kreativnost, hrabrost i aktivizam osmišljavajući i provodeći intervencije u javnom prostoru te promatrajući reakcije prolaznika.

Linđo na Zrinjevcu

Učenici su se tijekom cijeloga tjedna upoznavali, družili i provodili slobodno vrijeme u zanimljivim aktivnostima istražujući zagrebačke muzeje, gastronomsku ponudu i život zagrebačkih srednjoškolaca.

Pozivnica na završnu prezentaciju

Završna prezentacija projekta odvila se u javnom prostoru, u tunelu Grič, uz potporu Gradskoga ureda za obrazovanje, sport i mlade. Uz gosta, Sašu Šimpragu, publicista i aktivista, autora knjige Zagreb, javni prostor, učenici i profesorice predstavili su projektne rezultate. Predstavljanju su prisustvovali učenici i profesori XVIII. gimnazije te prolaznici.

Predstavljanje je bilo najavljeno na Radio Sljemenu, a nakon provedenoga projekta učenice Gabrijela i Mila te profesorica Glavaš bile su dio Dnevnoga ritma, radijske emisije Hrvatskoga radija u razgovoru s novinarkom Aleksandrom Funes.

Snimanje priloga za Dnevni ritam Hrvatskoga radija

Projekt je bio vrlo uspješan, a tuga koja se javila prilikom njegova završetak i prilikom oproštaja učenika, liječi se spoznajom da se suradnja nastavlja u ožujku kada naši učenici i profesorice putuju na Siciliju. Ci vediamo!

Napisala: Jelena Glavaš, prof.

Pročitajte još

Skip to content