preskoči na sadržaj

XVIII. gimnazija Zagreb

Dosljednost u odgoju

 

Zašto je važna dosljednost u odgoju?

Dijete treba upoznati i s posljedicama određenih ponašanja kako bi znalo kada i što će uslijediti ako se ponaša prikladno odnosno neprikladno.

Važno je da su roditelji dosljedni u odgoju jer time šalju djeci poruku da misle ozbiljno ono što govore te da im se može vjerovati. Odgoj treba biti prilagođen razvojnoj fazi i individualnosti djeteta, pri čemu roditelj treba prepoznati i razumjeti djetetove potrebe, njegovo ponašanje i moguće reakcije.

Naredbe i postavljanje granica

Naredbe se najčešće temelje na kazni te na djetetovu strahu od kazne i ljutnje roditelja, a postavljanje granica na izbjegavanju konflikata i igre moći između roditelja i djece te na motivaciji za poželjnim ponašanjima.

U situacijama kada dijete viče ili plače jer nije dobilo ono što je tražilo,  roditelj treba djetetu objasni zašto ne može dobiti ono što želi i ponuditi mu rješenja koja uključuju odlaganje zadovoljenja trenutnih želja ili zamjenu za traženo. Ukoliko roditelj popusti i dijete dobije što želi, vjerojatno je da će se takvo (neželjeno) ponašanje više pojavljivati.

Još je važnije djetetu unaprijed objasniti koje ponašanje se od njega očekuje i to što jasnije i detaljnije kako bi dijete razumjelo koje ponašanje je prihvatljivo, a koje ne. Dijete treba upoznati i s posljedicama određenih ponašanja kako bi znalo kada i što će uslijediti ako se ponaša prikladno odnosno neprikladno. Tako postavljanjem granica u odgoju izbjegavamo nastanak problema jer ih postavljamo unaprijed, prije nego što problem nastane.

 

Prijetnje, kao i ucjene, uvrede i ponižavanje djeteta ukazuju na moć odraslih odnosno na bezvrijednost i nesposobnost djeteta. Samo zato što je neka metoda uspješna u jednom trenutku i pomaže roditelju kontrolirati djetetovo ponašanje, ne znači da je dobra za dijete ili da će uvijek ”upaliti”.

Moć nagrađivanja, pohvala i privilegija

Postoje mnogi postupci u odgoju kojima djeca uče razlikovati poželjno od nepoželjnog ponašanja. Jedan od najmoćnijih je nagrađivanje, pogotovo u obliku pohvala i privilegija (podrazumijeva omogućavanje djetetu nečeg što ga veseli poput duljeg gledanja televizije).

Negativne posljedice mogu biti izostanak privilegije poput duljeg gledanja televizije i slično. Dijete se ne smije kažnjavati tako da mu se uskraćuju bazične potrebe kao na primjer hrana, sigurnost, ljubav…, niti ga fizički kažnjavati.). Dijete treba nagrađivati kada promijeni nešto u svojem neprimjerenom ponašanju, a dosljednošću u tome dijete će početi mijenjati svoje ponašanje u pozitivnom smjeru.

Ukratko, roditelj mora postaviti djeci unaprijed jasne, konkretne i dobro definirane granice odnosno pravila ponašanja, te koje privilegije i pod kojim uvjetima mogu dobiti ili zaslužiti odnosno pod kojim ih uvjetima mogu izgubiti. Naredbe se najčešće temelje na kazni te na djetetovu strahu od kazne i ljutnje roditelja, a postavljanje granica na izbjegavanju konflikata i igre moći između roditelja i djece te na motivaciji za poželjnim ponašanjima.

 

Važno je da su roditelji dosljedni u odgoju jer time šalju djeci poruku da misle ozbiljno ono što govore te da im se može vjerovati.


 

XVIII. GIMNAZIJA NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

  

 

Novinarski portal škole

Kalendar
« Lipanj 2017 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
CMS za škole logo
XVIII. gimnazija Zagreb / Mesićeva 35, HR-10000 Zagreb / gimnazija-osamnaesta-zg.skole.hr / ured@gimnazija-osamnaesta-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju